Cum functioneaza GoFund?

 

Bine ai venit pe platforma GoFund!

Bine ai venit pe platforma GoFund!

GoFund este platforma de crowdfunding care si-a propus sa creeze cea mai mare si activa comunitate de persoane implicate in activitati sociale, caritabile si de business din Romania.

Implicarea fiecaruia poate fi ca Initiator de proiecte sau ca Donator-finantator de proiecte.

Am lansat un concept novator care sa creeze premisele necesare ca, prin sadirea si dezvoltarea spiritului de intrajutorare intre membrii comunitatii noastre, o buna parte dintre initiatorii de proiecte care primesc finantare sa poata ajuta la randul lor alte proiecte, iar cei care vin initial doar pentru a dona si ajuta proiectele altora, sa-si poata materializa si propriile idei si vise, putand deveni si initiatori de proiecte.

Primim deasemenea cu placere langa noi si persoane care doresc sa fie aproape de aceasta comunitate, si s-o foloseasca ca buna sursa de inspiratie si  informare.

 

Asadar, pentru initiatorii de proiecte avem         è  1. Finanteaza-ti proiectul

Iar pentru cei ce vor sa fie donatori/finantatori  è 2. Doneaza sau Finanteaza un proiect

 

 

1.    Finanteaza-ti proiectul

-        Etapa   I = Pregatirea lansarii proiectului

-        Etapa  II = Lansarea proiectului

-        Etapa III = Derularea proiectului – finantarea

-        Etapa IV = Finalizarea proiectului 

-        Etapa  V = Pregatirea unui nou proiect

 

Etapa I - Pregatirea lansarii proiectului

1.     Informare. In primul rand, trebuie sa-ti faci un cont pe platforma GoFund, pentru a avea acces la maxim de informatie pe acest subiect; cauta sa intelegi exact cum functioneaza acest tip de finantare. Cum iti faci cont? Simplu si Gratuit! Dai click pe prima pagina “Autentificare”, apoi “Te poti inregistra aici”, iti introduci datele, iti pui o parola si …GATA. 

2.     Sa stii ce vrei. Asta inseamna ca pana la a te apuca sa scrii un proiect, trebuie mai intai “sa pui pe hartie”, intr-o prima forma simpla, ceea ce iti doresti, ceea ce ai in minte.

3.     Sa stii cum. Planul /Strategia - sa creionezi pasii concreti prin care sa-ti pui in aplicare ideile.

4.     Sa stii cat. Dupa ce ai stabilit ce vrei, precum si planul cum sa ajungi la ceea ce vrei, trebuie sa faci si un prim calcul al banilor necesari.

5.     Sa stii cu cine. In aceasta faza, trebuie sa te gandesti si la echipa cu care vei porni la drum, cat si, deosebit de important (!), cine vor fi viitorii tai clienti (profilul clientului); deoarece o campanie de crowdfunding este de fapt in esenta o campanie de marketing online, desfasurata in special pe retelele de socializare (Facebook, Instagram, YouTube etc), devine imperios necesar ca in perioada de pregatire sa incluzi si pregatirea prezentei tale in aceste retele (adaptarea profilului, crearea unei pagini a afacerii/activitatii caritabile, cresterea numarului de “prieteni” si (re)branduirea acestora etc.

6.     Scrie proiectul. Proiectul are trei componente de baza, la fel de importante: Titlul - trebuie sa fie cat mai sugestiv; Prezentarea scurta - reprezinta o scurta si concisa descriere a proiectului in cateva (3-4) fraze simple; Prezentarea - o descriere a proiectului in limbaj cat mai simplu (se evita termenii tehnici, juridici, calcule matematice etc) - este practic o povestire a proiectului. Amintiti-va permanent de replica celebra a lui Gheorghe Dinica din filmul Filantropica: “Mana intinsa care nu spune o poveste, nu primeste pomana!”, aceasta fiind dealtfel, una dintre pietrele de temelie a oricarei campanii de marketing. Concluzia: un proiect bun, dar cu o poveste prost scrisa, nu va atrage prea multi bani!

Prezentarea va avea intre minim 300 si maxim 500 de cuvinte.

De mare importanta (dar neobligatorii) pentru impactul asupra potentialilor donatori/finantatori este prezenta a 1-3 poze relevante pentru proiect si a unui filmulet de prezentare de 20- 90 secunde.

Eventualele documentatii tehnice aferente, cum ar fi Planul de afaceri, Planul de marketing, Planul de actiune, Studiul de fezabilitate etc pot face obiectul unor link-uri catre site-ul si/sau catre pagina afacerii.

7.     Ofera recompensa. Daca pentru proiectele sociale, bazate pe donatii, o poveste bine scrisa este suficienta pentru a avea o buna priza la public, pentru proiectele de business mai este nesesar un ingredient de mare importanta: recompensa! De ce este necesara o recompesa? Pentru ca in aceasta situatie avem de-a face cu un finantator al proiectului (ii putem spune si investitor), care face acest demers in scopul obtinerii unui avantaj. Avantajele oferite finantatorilor de proiecte de business sunt stabilite pentru fiecare proiect in parte de catre initiator, si pot consta in avantaje in natura (produse sau servicii oferite cu discount sau chiar gratuit finantatorilor), dobanda, rente fixe sau actiuni/dividende. Informatii si detalii folositoare referitoare la tipurile de avantaje oferite/solicitate de proiectele de business sunt oferite atat initiatorilor de proiecte cat si finantatorilor inscrisi in programul de afiliere “Stafeta Finantarii” prin intermediul e-book-ul “Arta de a oferi/primi avantaje finantatorilor prin crowdfunding”.

8.     Posteaza proiectul. Proiectul va fi postat in vederea validarii de catre platforma (in max.24 ore), apoi va fi vizibil pe intreaga perioada stabilita de tine ca fiind necesara pentru strangerea banilor planificati, dar nu mai mult de 12 luni.

9.     Important !  - Scrie proiectul si posteaza-l, nu pierde timp pretios cautand forma perfecta a prezentarii si mai ales a pozelor si filmuletului de prezentare, pentru ca vei avea timpul necesar si permisiunea de a le imbunatati/aditiva/schimba oricand dupa postare! Dupa ce esti inscris pe platforma vei avea acces la articolul “Cum sa fac o prezentare de succes a unui proiect”, cu referire la toate punctele anterioare.  

   

Etapa II - Lansarea proiectului

1.     Nu uita! Elaborarea si postarea spre validare a proiectului dureaza, dupa caz, intre 1 -14 zile! Depasirea acestui termen reprezinta pierdere de timp si bani, exceptie facand proiectele de anvergura, cu sume de sute de mii sau milioane de USD/EURO, care evident necesita un timp mai indelungat de pregatire.

2.     Data lansarii efective a proiectului pe platforma trebuie sa coincida cu startul campaniei de promovare a acestui proiect pe retelele de socializare unde esti prezent. Prin anunturi, articole si link-uri catre proiect, prin email-uri si postari in grupuri, pe blog etc trebuie sa-ti faci permanent cunoscut proiectul.

           

Etapa III - Derularea proiectului – Finantarea

1.     Principala ta preocupare pe toata durata de derulare a finantarii proiectului este cea legata de potentialii donatori sau finantatori: cine sunt ei, din ce zona sociala si geografica provin, care este profilul lor social, profesional etc. Trebuie permanent marit cercul initial de cunostinte NUMAI cu persoane care sa indeplineasca criteriile de a deveni donator sau finantator pentru proiectul tau.

Aici este cheia succesului intr-o campanie crowdfunding, asa cum dealtfel se intampla in orice campanie de marketing: sa stii sa identifici profilul potentialului donator/finantator si apoi sa-l multiplici oricat de mult; astfel, revenind la fraza celebra cu “mana intinsa care nu spune o poveste…”, pana la a concepe si a spune povestea, trebuie sa afli mai intai “catre cine trebuie sa intinzi mana care spune povestea”… astfel incat sa fii eficient si sa-ti atingi obiectivul de finantare.

2.     Revezi informatiile de la punctul 5 al etapei I referitoare la “profilul clientului”, mai ales ca, la finantarea afacerilor, de cele mai multe ori chiar clientul este cel ce devine finantator (!); in cazul proiectelor sociale, caritabile, termenul “client” este sinonim cu “donator”.

Din aceasta perspectiva, trebuie sa-ti adaptezi/refaci pagina de profil de pe Facebook; de exemplu, daca proiectul tau este un service auto, poza ta de profil trebuie sa te infatiseze la “locul de munca”, la volan testand masina reparata etc, si NU o poza cu prietenii la terasa in Centrul vechi, pentru ca oamenii vor trage concluzia gresita ca sunt invitati sa contribuie cu bani in afacerea unuia care-i cam place paharul…

3.     Profita de avantajele tehnice oferite de platforma; astfel, in ziua urmatoare zilei in care biroul tau virtual te informeaza ca ai mai primit o suma X de la persoana Y, avand si email-ul acesteia, trimite-i un email de multumire, prin care ai ocazia sa te prezinti pe tine, ca initiator de proiect, sa spui cate ceva despre proiect etc. Un astfel de email, in aceasta faza, poate fi “inceputul unei frumoase prietenii”.

4.     Pe toata perioada de derulare a finantarii, trimite periodic (saptamanal sau bilunar) celor care deja te-au finantat cate o scurta informare cu privire la evolutia finantarii proiectului (o pot observa si singuri, direct de pe platforma, dar este bine sa vina de la tine); asta le arata ca esti serios, ca urmezi ferm proiectul si, ATENTIE, iti da autoritatea in fata lor sa le ceri niste recomandari din cercul lor de prieteni si cunoscuti, atragand astfel noi si noi donatori!

5.     Retine faptul ca majoritatea oamenilor nu reactioneaza din prima…la orice… De aici concluzia ca pe perioada campaniei de promovare a proiectului trebuie sa revii periodic (saptamanal sau maxim de doua ori pe saptamana) catre ei cu solicitarea ta initiala de finantare a proiectului, la care se poate atasa strategic situatia cu banii stransi pana atunci.

6.     In toata aceasta perioada poti oricand imbunatati calitatea prezentarii proiectului, a pozelor si/sau a filmuletului de prezentare, pentru a le face mai clare, interesante si atractive.

 

Etapa IV - Finalizarea proiectului

1.     Proiectul se considera finalizat atunci cand, fie s-a terminat perioada anuntata de derulare (de exemplu, au expirat cele 3 luni stabilite la lansarea proiectului), fie s-a strans integral suma ceruta in cadrul proiectului.

2.     Important: atat perioada de derulare a campaniei, cat si sumele solicitata spre a finanta proiectul pot fi modificate pe durata campaniei, in functie de necesitatile si elementele noi aparute, dand astfel posibilitatea adaptarii dinamice a proiectului initial. De exemplu, perioada de strangere a fondurilor a expirat, dar nu s-au strans toti banii; atunci, durata campaniei se poate prelungi pana la limita maxima permisa de 12 luni… Sau: proiectul a fost finantat 100% in perioada prevazuta, dat initiatorul proiectului hotaraste ca strangerea de fonduri sa continue, pentru ca exista planuri de extindere a afacerii sau a proiectului social (evident, aceste planuri trebuie sa apara postate pe platforma, ca upgrade al proiectului initial).

3.     Finalizarea proiectului trebuie anuntata tuturor donatorilor sau finantatorilor respectivului proiect.

Nu uita ca al doilea mare avantaj oferit de o campanie crowdfunding, in afara de finantarea afacerii, este acela ca majoritatea finantatorilor pot deveni clientii afacerii tale, si nu doar clienti ocazionali, ci clienti fidelizati pe termen lung! Depinde doar de tine sa valorifici acest potential urias!

4.     Daca proiectul a fost finalizat intr-un termen mai mic decat limita maxima de 12 luni, in locul acestuia pe platforma initiatorul poate sa posteze un alt nou proiect, care poate avea si el ca termen maxim 12 luni din momentul validarii acestuia si listarii de catre platforma.

 

Etapa V - Pregatirea unui nou proiect

1.     Asa dupa cum se intampla in practica pe alte platforme de profil, initiatorii de proiecte care au sustinut o campanie de crowdfunding, indiferent daca au avut succes deplin sau doar partial, tocmai pentru ca au capatat o experienta practica, au timp sa gandesca si sa pregateasca un al doilea proiect, in orice domeniu, pe care sa-l posteze imediat ce primul a fost finalizat.

Marele avantaj este acela ca, daca inscrierea proiectului pe platforma se face in baza Programului de finantare “Stafeta Proiectelor”, care este un al doilea sistem, suplimentar, de finantare a proiectelor prin donatii de la toti ceilalti participanti la Program, venitul rezidual lunar de care a beneficiat deja primul proiect postat continua sa se colecteze lunar (atata timp cat contul tau ramane activ pe platforma), alimentand si acest al doilea proiect, ulterior si pe al treilea s.a.m.d. Sumele colectate lunar datorita “Stafetei Finantarii” se pot ridica, in functie de gradul de implicare al beneficiarului, de la cateva sute, pana la cateva mii (5000-10000) de EURO pe luna.

Amanunte despre “Stafeta finantarii” se gasesc pe platforma.

 

   

 

2.    Doneaza sau Finanteaza un proiect

 

Prima intrebare pertinenta a oricui viziteaza, intamplator sau nu, aceasta platforma, este: de ce sa ajut cu bani un proiect social, caritabil sau un proiect de business de pe GoFund?

- pentru ca ai de unde alege! Este o platforma ce reuneste toata gama posibila de proiecte, a romanilor de pretutindeni, inclusiv diaspora si romanii de peste Prut!

- pentru ca platforma ofera siguranta utilizatorilor; GoFund verifica atat identitatea si datele de contact ale initiatorilor de proiecte cat si veridicitatea fiecarui proiect in parte;

- pentru ca GoFund pune la dispozitia tuturor utilizatorilor suportul tehnologic necesar gestionarii tuturor tranzactiilor financiare intr-un mod rapid si transparent, usor de urmarit si de verificat de oricare dintre acestia.

A doua intrebare este legata de alegerea tipului de proiect:

1.     Sa fac o donatie, un act caritabil si sa ajut un proiect (sau mai multe) social (asistenta sociala, sprijinire talente, animale, mediu, sport, arta, cultura, religie etc).

 In aceasta situatie, ca oriunde in lume, satisfactia nu poate fi decat morala, sufleteasca (dar cat de importanta!) si uneori sociala, prin recunoasterea meritului de catre membrii societatii, comunitatii etc.

2.     Sa finantez o afacere (sau mai multe), care se poate aflata in stadiul de idee, in stadiul de startup sau poate fi o afacere mai veche ce isi doreste sa creasca mai mult.

In acest caz, avem la mijloc o afacere sau o viitoare afacere, din care  in mod absolut normal trebuie sa castige ambele parti: atat beneficiarul finantarii cat si finantatorul.

Ce poate sa castige finantatorul? Aici este o discutie mai complexa, pentru ca avantajele pot sa fie diferite:

                  - avantaje in natura, constand, dupa caz, in bunuri, produse sau

             servicii oferite de catre beneficiarul proiectului si al finantarii.

             Acestea pot fi oferite finantatorilor la pret redus, ca promotie, sau

             chiar gratuit, in functie de specificul activitatii, dorinta, si posibilitatile

             reale ale afacerii respective. Important pentru finantator este faptul

             ca toate aceste avantaje in natura fac obiectul unui contract online

             supervizat de catre GoFund;

                  - dobanda sau renta fixa (luna, trimestriala etc); este o metoda de

             recompensa mai putin uzitata, ce seamana foarte mult cu creditul

             bancar;

                  - actiuni si/sau dividende. Aceasta metoda de recompensare a

             finantatorilor este, alaturi de metoda avantajelor in natura cea mai

             uzitata pe plan mondial; finantatorul devine practic actionar, intrand

             in afacerea respectiva, prin dreptul de vot in AGA putand sa-si aduca

             contributia la idei si decizii legate de bunul mers al afacerii;

                  - obligatiuni. Primirea de obligatiuni ale societatii reprezinta o

             forma mai exclusivista de recompensare a finantatorului si asta prin

             natura reglementarilor legale; astfel, obligatiunile sunt atributul doar

             al societatilor pe actiuni, care trebuie sa indeplineasca o serie de

             criterii restrictive pentru a putea emite obligatiuni.

 

            Informativ, in general avantaje oferite finantatorilor depasesc lejer

             dobanzile de la depozitele bancare sau media cresterilor/profiturilor

             obtinute de la celelalte forme “clasice” de economisire si investire a

             banilor (fonduri de investiti, bursa etc), aceasta fiind explicatia

             pentru care an de an numarul celor ce fac astfel de investitii pe

             platformele de crowdfunding creste constant, depasind deja pragul

             de 10 Milioane!

 

            In toate aceste situatii, GoFund supervizeaza clauzele contractuale

             dintre finantator si beneficiar, aparand interesul finantatorului.

 

            Important! Pentru toate aceste variante de recompense, GoFund

             pune la dispozitia finantatorilor si un serviciu foarte util in situatia mai

             putin fericita in care finantatorul doreste sa iasa din contract si sa-si

             recupereze total sau partial sumele investite in proiect, renuntand

             bineinteles la restul de avantaje pe care ar urma sa le mai primesca.

 

Nota:   Finantatorii care fac  donatia sau finantarea de proiecte prin

             Programul “Stafeta Finantarii” beneficiaza de asistenta suplimentara

             din partea platformei primind si de un ebook foarte util –

             “Arta donatiei si a finantarii prin crowdfunding” avand acces si la

             sistemul de recompense financiare.

 

Iata si cei 4 pasi prin care poti face o alegere corecta, ajutand un proiect sau chiar mai multe:

     

-        Pasul 1  = Alege domeniul:  - Doneaza pentru un proiect social

                                                         sau

                                                 - Finanteaza un proiect de business

             -

                        -     Pasul 2  = Alege subdomeniul

                        -     Pasul 3  = Alege proiectul/proiectele pe care il/le sprijini financiar

                        -     Pasul 4  = Studiaza sistemul suplimentar de finantare “Stafeta Finantarii” prin

                                                   care poti face mai mult bine, pentru chiar mai multe proiecte in

 

                                                   paralel, dar si castigand bani pentru tine. 

                

Ultimele proiecte pe GoFund